MLTA atau MRTA? Analisis Terperinci

mlta atau mrtaMLTA atau MRTA: Mana satu yang anda perlukan?

Membeli rumah adalah suatu komitmen besar yang mengambil masa sehingga 35 tahun untuk selesai pembayaran. Oleh itu, ia patut dilindungi walaupun anda sudah tiada lagi.

Membeli rumah untuk tanggungan anda adalah mulia, tetapi ia boleh menjadi beban sekiranya sesuatu terjadi kepada anda dan aset tersebut belum habis dibayar.

Sebab itu banyak pegawai pinjaman perumahan menawarkan insurans mortgage life policy iaitu insurans untuk melindungi rumah – aset anda yang paling besar.

Sepertimana polisi insurans lain, anda perlu membayar satu kadar premium tetap. Jika terjadi sesuatu yang tak diingini kepada anda, polisi ini akan membayar penuh pinjaman perumahan anda dan keluarga anda tidak perlu risau tentang tempat tinggal mereka.

Apa beza MRTA dan MLTA?

Di Malaysia, terdapat dua jenis insurans mortgage life policy yang diluluskan oleh Bank Negara iaitu Mortgage Reducing Term Assurance(MRTA) dan Mortgage Level Term Assurance(MLTA). 

Bagaimanapun, ramai yang keliru antara MLTA dan MRTA. Yang mana patut anda beli?

MRTA

MRTA adalah pelan insurans hayat yang nilai pampasannya berkurangan sepanjang tempoh polisi. Polisi ini akan ditawarkan oleh pihak bank untuk melindungi bank sekiranya sesuatu terjadi kepada anda,dan anda tidak lagi mampu service loan anda.

MLTA

MLTA juga insurans hayat, ia tidak terikat kepada loan perumahan anda. Pelan ini untuk melindungi anda secara peribadi, bukan untuk melindungi bank. Pampasannya tidak berkurangan sepanjang tempoh pinjaman, dan bayaran pampasan dibuat kepada keluarga anda dan bukan pihak bank.

MRTA MLTA
Tujuan Perlindungan Perlindungan, Simpanan, dan Cash Value
Perlindungan Jumlah pampasan berkurangan semakin lama polisi dipegang Jumlah pampasan kekal sama dengan kadar pampasan tetap
Boleh dipindahmilik Tidak Ya
Penama Penama ialah bank. Boleh diwariskan kepada sesiapa
Pembiayaan Termasuk sekali dengan loan rumah Kebiasaannya bayar sendiri
Pembayaran Lump Sum (Tunai) Berkala (bulanan, quarterly, semi-annually atau tahunan)
Premium Rendah Tinggi
Cash value Tiada. Cash value polisi ini semakin berkurangan, sejajar dengan nilai pinjaman perumahan. Pada akhir polisi, nilainya 0, sama seperti loan rumah Ada. Cash value polisi ini ditetapkan sepanjang tempoh pinjaman.
Claim/Tuntutan Syarikat insurans akan bayar baki pinjaman kepada bank, dan waris akan mendapat geran rumah. Syarikat insurans akan bayar baki pinjaman kepada bank, dan waris akan dapat geran rumah serta wang tunai

Perlu ke ambil pelan mortgage life policy ni?

Semasa beli rumah, pihak bank akan galakkan, atau kadang-kadang wajibkan anda untuk beli mortgage life policy ni. Sebab apa? Sebab bank nak lindungi aset dia.

Sebelum beli mana-mana pelan takaful, buat kajian dulu dan buat keputusan berdasarkan keperluan. Kalau anda bujang, muda dan tiada tanggungan, lebih penting buat medical card.

Sebaliknya kalau ada tanggungan isteri dan anak-anak, anda perlu mengambil pelan mortgage life policy untuk memastikan mereka tidak hidup merempat jika berlaku sesuatu kepada anda.

Contoh orang yang tidak memerlukan MRTA atau MLTA adalah pelabur yang hanya akan memegang aset hartanah tersebut selama beberapa tahun sebelum menjualnya.

Jika anda membeli rumah itu untuk keluarga anda, lebih baik dapatkan perlindungan.

Mahal tak MRTA dan MLTA ni?

Sepertimana insurans lain, kadar premium untuk MRTA dan MLTA ini bergantung kepada umur dan tahap kesihatan anda. Jika anda sudah berumur, maka premium lebih mahal. Begitu juga jika anda telah dipastikan menghidap penyakit kritikal, syarikat insurans berhak menolak proposal polisi anda.

MRTA
MLTA
Umur
28
28
Nilai Rumah/Hartanah
RM500,000.00
RM500,000.00
Peratus pembiayaan
90%
90%
Pembiayaan/Coverage
RM450,000.00
RM450,000.00
Kadar faedah*
6%
6%
Premium
RM11,695.50 (one-time)
RM4,081.50 (annually)
RM357.13 (monthly)
Kos keseluruhan (30 tahun)
RM11,695.50
RM122,445.00
No claim cash back (30 years)
RM0
RM184,383.00
Pampasan jika TPD pada tahun 2020
RM411,300.00
RM450,000.00
Pampasan jika kehilangan nyawa pada tahun 2020
RM411,300.00
RM450,000.00

Kesimpulan

Sebelum membeli mana-mana produk kewangan, anda perlu betul-betul memahami produk itu, atau pun dapatkan khidmat nasihat pakar yang bertauliah.

2 Comments

  1. Jika meninggal pemiliknye dan tiada waris siapa dapat INSRN? Jika pemilik meninggal dunia dan ada waris perlukah sambung bayar.. ? Dan jika loan atas 2 nama tpi ketuanpunyaan meninggal dunia adakah waris atau penjamin dapat apa2?? #MRTA

    Reply
    • Salam En Faizul,
      1. Jika pemilik meninggal dan tiada warisan, duit akan ke amanah raya, dan waris waris dapat claim menggunakan hukum faraid.

      2. Jika Pemilik meniggal, Duit insurance akan diberikan kepada waris , setelah waris membayar hutang rumah, yang selebihnya menjadi pemilik waris 100%. itu gunanya hibah.

      3. jika loan atas 2 nama, paling baik kedua dua nama amik Insurance utk loan itu, jika tidak, yang hiduo harus habiskan bayar loan itu sepenuhnya.

      Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *